Thoren Framtids förskolechef, Desirée van Toor, berättar om det nya samarbetet och vilka positiva effekter projektet medför till både förskolebarnen och gymnasieeleverna. Syftet är att utveckla lärandet för förskolans barn och att ta reda på hur man kan utveckla framtidens pedagoger — vilket man givetvis gör bäst tillsammans!
Kan du berätta om Thoren Framtids nya samarbete med Gustavsbergs gymnasium, vad innebär ert nya samarbete?
– Det innebär att vi skapar goda förebilder och samtidigt möter framtidens pedagoger, att ge våra äldsta barn på förskolan ett äventyr. I detta projekt kommer vi att arbeta med Alfred Nobel, där barnen ska skapa uppfinningar som dem tillsammans med sina mentorer ska forma till konstverk. Vi arbetar tillsammans med bild- och formläraren på gymnasiet. För oss handlar det även om att se utvecklingsresan från 0–19 år. Hur kan vi utveckla lärandet för våra barn och hur kan vi utveckla framtidens pedagoger. Vad är bättre än att göra det tillsammans?
Vad är bakgrunden till initiativet? Hur kom idén om att inleda ett samarbete till?
– Det var Pierre Erlandsson, lärare på Gustavsbergs gymnasium, som tog kontakt med mig. Tillsammans med bild- och formläraren Cecilia bollade vi en massa idéer och kom tillslut fram till Nobelprojektet.
Vad är dina förväntningar på det här samarbetet? Hur kommer er samverkan med Gustavsbergs gymnasium gynna barnen?
– Oj, de är många. Att se barnen, deras förväntningar och spänning i ögonen. Att få följa med på deras resa, ta del av deras funderingar och möta framtidens pedagoger. Barnen är så taggade och vill bara komma igång med sina projekt. Nästa gång är i november och då ska uppfinningar börja ta form.
– Mina förväntningar är att barnen ska få ett äventyr, se sin omgivning ur ett annat perspektiv, och känna en trygghet i sin närmiljö. Sen att få ta del av skolans värld är ju enormt häftigt, där barnen uttryckt; ”WOW jag vill också gå i gymnasiet.” Då har vi redan skapat en positiv upplevelse som barnen kan bära med sig genom skolåren.
– För mig handlar det om att skapa goda relationer och förebilder. Varje dag möter våra barn de ”stora” elever som går förbi utanför. Ett ”hej” skapar en trygghetskänsla. Just nu vill jag bara njuta av den här resan tillsammans med barnen.