I första hand ska du vända dig till någon ur personalen på förskolan om du har synpunkter eller klagomål. Pedagoger och övrig personal på förskolan har alla ansvar för att ta emot synpunkter och klagomål. Kan personalen själv inte bemöta klagomålet så för de det vidare till rektor. Du kan även vända dig direkt till förskolans rektor och du finner kontaktuppgifterna till rektor på förskolans hemsida.
Du kommer att få en återkoppling från förskolan, av rektor eller annan personal, på hur ditt ärende har hanterats. Hur återkopplingen ser ut beror på ärende och ev åtgärder.
Du kan lämna klagomål både muntligt och skriftligt.
Om du inte är nöjd med hur förskolan har hanterat ditt klagomål kan du vända dig till huvudmannen. Din synpunkt kommer då att skickas direkt till huvudmannens kvalitetsavdelning, som ser till att ärendet utreds och återkopplas tillbaka till dig. Utredare av ärendet utses av ansvarig chef och kan vara någon på den aktuella enheten eller på en annan.
Du kan välja att vara anonym när du lämnar din synpunkt eller klagomål, men om du inte anger en kontaktuppgift så kan du inte att få återkoppling på ärendet.
Har du gjort enligt ovan och ändå inte är nöjd med hur förskolan och Skolalliansen har hanterat ditt klagomål kan du vända dig till din kommun. Du finner mer information om hur du gör detta genom att besöka kommunens hemsida eller genom att kontakta deras växel/servicecenter.