Genom observationer framkommer att barnen inkluderat begrepp som matavfall, brännbart och biogas i sitt språkbruk. Barnen skiljer tydligt på att Glasmo samlar på mörkt glas och Glas-Klara på ljust. Detta har stöd i Läroplanens text som säger att Barnen ska också ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur de olika val som människor gör kan bidra till en hållbar utveckling – såväl ekonomisk och social som miljömässig.
I den skickligt planerade undervisningen får barnen programmera en Blue Both med uppdraget att hitta rätt väg till det som ska sopsorteras. Barnen kodar roboten att först gå tre steg rakt fram för att sedan svänga vänster och fortsätta fyra steg fram till Glasmo. I detta lärande möts digitala verktyg, hållbart utveckling samt matematisk förmåga på ett imponerande vis. Hela tiden utmanar pedagogerna barnens språk så att det blir allt mer rikt och nyanserat.
Nästa vecka fortsätter man arbetet och kanske är det Plastis som då kliver in i barnens begreppsvärld.