GUIDE: Första tiden på förskolan – Så lyckas du

Dekorativt element

Du har lämnat ditt barn på förskolan för första gången och nu ska ni börja vänja er vid er nya tillvaro. Det kan vara både spännande, roligt – och lite jobbigt. I alla fall i början. Här kommer några tips från Thoren Framtid om hur du kan göra det bästa av den första tiden på förskolan!

Många förbereder sig inför den där första dagen på förskolan. Kanske har du köpt nya kläder, skrivit namn på alla ägodelar och pratat mycket om det för att barnet ska känna sig redo.

Läs vår artikel om att bli redo för den första förskoledagen!

Men sen då, när förskolan väl är igång? Även efter inskolningen så är det en tid av förändring i barnets liv. Därför har vi skapat en liten guide till dig som kan göra övergången lite lättare!

4 tips – Så lyckas du med första tiden på förskolan

1. Lär känna din förskola väl

Det viktigaste du kan göra är att lära känna förskolans anställda och pedagogik. Då får du bättre koll på hur förskolan lägger upp sina dagar och blir förberedd om det händer något nytt.

Du kan även lära dig namnen på ditt barns nya kompisar och deras föräldrar. När ditt barn berättar om något som har hänt under dagen så kan du hänga med i berättelsen och ställa frågor för att få en bättre bild av hur det är på förskolan. Att lära känna andra föräldrar kan också vara bra för att tillsammans kunna planera lekdejter eller annat roligt.

2. Skapa bra rutiner för att undvika stress

Ha en tydlig rutin kring läggdags och på morgonen, både för dig själv och för ditt barn. När ska väskan packas, vad behöver packas med? Bestäm det i förväg för att inte skapa onödig sista-minuten-stress – något som även kan påverka ditt barn.

Med det sagt; barn är oförutsägbara och ibland går inte morgonen som du har tänkt dig. Det är inget att oroa sig över. En bra och smidig rutin kan dock minska antalet stressiga morgnar.

3. Spendera tid på förskolan

Det kan vara en bra idé att gå till förskolan på till exempel helger eller när den är stängd. Skapa positiva minnen av rastgården och förskolan, så att det associeras med något roligt.

4. Ha tålamod

Det tar ofta ett tag för barn att vänja sig vid att vara utan dig. Och det är ju inte så konstigt – du är ju det viktigaste i ditt barns liv! Om ditt barn blir ledsen vid lämning kan du förklara att du också saknar barnet och det är okej att vara ledsen. Det kan ta ett tag innan ditt barn har vant sig vid den nya miljön och det är väldigt individuellt hur lång tid det tar. Därför behöver du ha tålamod.

Som vi skrev i den första punkten är det också viktigt att du pratar med barnet om förskoledagen. Kanske finns det någon särskild anledning som gör att barnet inte trivs? Ställ frågor och visa att du lyssnar genom att hålla ögonkontakt. Om det finns ett problem kan du ta upp det med din förskola för att hitta en lösning.

Thoren Framtid förskola

För oss är det viktigt att ditt barn trivs och kan utvecklas i sin egen takt. Läs om hur vi lägger den bästa grunden för barnens framtid!

Dekorativt element