Bli redo för första förskoledagen – 8 tips

Det kan kännas både helt underbart och helt otroligt läskigt att lämna sitt barn på förskolan den där första dagen. Hur kommer det kännas att lämna ifrån sig barnet till någon annan? Men oroa dig inte. Förskolepedagoger är äkta proffs, med full koll på inskolningen.

Om du ändå vill känna dig lite lugnare så finns det några saker du kan tänka på innan ditt barn börjar på förskolan. Här är några av våra bäst tips!

1. Om du verkar lugn, kommer ditt barn att känna sig tryggare.
Prata positivt, berätta om dina minnen eller om alla kompisar ditt barn kommer att få.

2. Öva på att vara i förskolan innan det är dags!
Ni kan gå till förskolan och kika i förväg, eller så kan du ordna en lekdejt med barn i samma ålder. Om ditt barn tycker att situationen känns bekant kommer förskolan att inte vara lika läskig.

3. Stanna inte längre än nödvändigt.
Ja, ditt barn kommer kanske att bli ledsen när du ska gå. Och det lär göra lite ont i föräldrahjärtat att se det. Men att du stannar 15 minuter längre kommer inte att göra avskedet lättare. Säg hej då, vinka och gå i tid. Förskolans pedagoger kommer se till att ditt barn börjar skratta snart igen.

4. Packa med rätt saker.
Innan det är dags kan det vara en bra idé att se över garderoben, och glöm inte favoritsnuttefilten eller gosedjuret! Det kan vara en stor trygghet att ha med sig något bekant hemifrån.

5. Skriv ditt barns namn – på allt.
Saker försvinner, framförallt när det är många barn på samma plats. Skriv namn på allt så underlättar du både för dig själv och för personalen att hålla koll på allt.

6. Våga ställ frågor innan, under och efter inskolningen.
Om du har frågor – ställ dem. Ingen kommer skratta och pedagogerna kommer vara glada över att du tar upp det du funderar på.

7. Anpassa inskolningen efter dig och ditt barn. Alla barn är olika. Din förskola kan ha ett särskilt tillvägagångssätt kring inskolningen, men det är bra att komma ihåg att ni fortfarande kan anpassa planeringen efter ditt barns behov. Ha en dialog med förskolan för att komma fram till en plan som passar er bäst.

8. Ställ dig i kö till förskolan tidigt. Kom ihåg att du redan i dag bör ställa dig i kö för att säkra din plats på förskolan. Thoren Framtids kö är helt kostnadsfri och inte bindande.

Har du frågor och funderingar kring förskolan? Kontakta oss – vi hjälper dig gärna!

Ställ barn i kö här!