I Karlstad involveras barnen aktivt i hela verksamhetens flöde. De inbjuds att vara delaktiga redan från första morgonstunden.
- Men det blev ju inte grönt, säger barnet förvånat.
-Prova att klicka på ordet Spara långt upp på sidan, svarar pedagogen.
-Ja, nu funkar det, ropar barnet glatt, och börjar snart leka med de andra i den närliggande rummet Sagoskogen.
Utifrån kraven i Läroplanen Lpfö18 ska barnen ges möjlighet att utveckla en förståelse för den digitalisering de möter i vardagen. Incheckningen är ett tydligt exempel på hur detta sker på förskolan på Kasernhöjden i Karlstad.
Senare samma dag bjuder rektor Marina och verksamhetschef Åke in några nyfikna barn att prova det digitala matteverktyget Vektor. Det är ett unikt träningsspel utvecklat av hjärnforskaren Torkel Klingberg på Karolinska institutet. Vektor är utformats så att barnen hela tiden tränar på en nivå där de utmanas lagom mycket. Efter 30 minuter så pausas spelet och barnen kan fortsätta lärandet nästa dag. Pedagoger och vårdnadshavare kan följa utvecklingen för att ge stöd och stimulans. Barnen utvecklar under eftermiddagen förståelse för 5-kamrater och 10-kamrater. Detta är en utmärkt grund för att utveckla lust och begriplighet för matematikens positionssystem. Både Marina och Åke har undervisat i grundskolan och ser stora fördelar med att fånga barnens nyfikenhet för siffror i tidig ålder.