Kom igång med läsningen – Så lär du ditt barn att läsa och att älska böcker

Barn läser allt mindre och därför minskar även läskunnigheten, visar en rapport från Svenska Förläggareföreningen. Men du som förälder kan göra mycket – tillsammans med förskolan – för att hjälpa ditt barn att lära sig läsa och att dessutom börja älska det.

Att läsa med ditt barn kan vara bland det mysigaste som finns; att få krypa ihop i soffan eller i sängen med varsin filt och därefter dyka ned i ett gemensamt äventyr.

Det finns även andra stora fördelar med att läsa med ditt barn. Bland annat ökar det chansen att barnet i fortsätter läsa i tonåren och vuxenlivet. Något som i sin tur kan ge bättre skolresultat, högre empatisk förmåga och en ökad förmåga att ta till sig ny kunskap.

Du som gillar böcker vet säkert också om hur fantastiskt det kan vara att hitta en riktigt bra bok – och det vill du väl att ditt barn ska få uppleva? Men för att ta sig dit gäller det att du skapar en miljö som uppmuntrar till läsning. För att hjälpa dig på vägen har vi samlat några av våra bästa tips som du kan läsa här nedan!

Välj många olika sorters böcker

Att läsa samma bok om och om igen är bättre än att inte läsa något. Men det bästa är att ha en stor variation i det ni läser och att visa upp många olika perspektiv och sätt att leva. Det ökar ditt barns förmåga att sätta sig in i andras känslor och liv, och ger dessutom många intressanta samtalsämnen. Kom ihåg att du alltid kan be om hjälp att hitta passande böcker på ditt lokala bibliotek!

Prata om det du och barnen läser

Varför valde hen att göra så? Vad betyder det här ordet? Hur kommer boken att sluta? Om ni pratar om det ni läser om får ditt barn en större förståelse för det som händer i boken, vilket ökar läsförståelsen och ordförrådet.

Läs högt tillsammans

En del barn älskar att sitta stilla och lyssna på en saga. Andra barn gör det inte – och det är okej! Om ni testar att läsa varannan sida tillsammans, eller att barnet läser vissa ord, ökar interaktionen vilket kan göra det till en roligare upplevelse.

Gör lässtunden till något speciellt

Att läsa med ditt barn ska inte kännas som ännu en punkt på to-do-listan. Det här är en chans för dig också att koppla av och umgås, så gör det till dagens mysigaste stund! Sätt er skönt i en dedikerad läshörna med lite mysbelysning och gör det till något som ni båda kan se fram emot varje dag.

Ha böcker framme

Genom att visa att böcker är något roligt och spännande kan du uppmuntra ditt barn till att också gilla det. Du kan till exempel se till att ha bokhyllor (fästa i väggen) nere i barnets höjd så att böcker alltid finns nära tillhands att bläddra i.

Barnrum med låg bokhylla och tipitält
En bokhylla i barnets höjd och med närhet till en mysig läshörna kan uppmuntra till läsning.

Därför ska du läsa med ditt barn – 5 starka anledningar

1.     Det ökar läsförmågan och utvecklar ditt barns språk.

2.     Böcker lär oss om känslor och empati.

3.     Läsning ökar koncentrations-, inlärnings- och kommunikationsförmågan.

4.     Ni lär er något nytt tillsammans.

5.     Det är både roligt och mysigt med en gemensam lässtund varje dag!

En annan viktig fördel med att tidigt lära sig att läsa och älska böcker är att det ger ett försprång i framtiden. På Thoren Framtid fokuserar vi att utveckla de kunskaper och förmågor som ditt barn behöver för att få en rolig och lärorik skolgång.

Läs mer om hur vi bygger den bästa framtiden för barnen!

Undrar du något om oss eller vill du ha fler lästips? Kontakta oss på info@thorenframtid.se så hjälper vi dig!