Nu har pedagogerna fångat barnens nyfikenhet kring vad som finns inne i berget. Därför väljer man att undersöka vad vulkaner är. Barnen ställer genuina frågor kring hur elden kommer ut och hur stenar kan smälta. De samtalar om att en vulkan kan se ut som ett fyrverkeri och att när den slocknar blir det mjuka till hård sten igen. En barn säger att det kan bli så mycket rök att det blir grått ända upp i molnen. Pedagogen fångar intresset och utvecklar samtalet till en liknelse av att stå vid en brasa.
Men kan det här hända i Sverige, frågar ett barn med oro i blicken. Pedagogen använder frågan till en berättelse om att vi förr hade vulkaner i Sverige och på hela jorden, men att de nu inte finns i Sverige.
Efter att ha visat hur kontinentalplattor spricker, symboliserat av ett A4-papper undrar ett barn om det som smälter kan bli till guld också. Pedagogen avslutar lär-stunden med att konstatera att vi har mycket vi behöver kolla upp framöver. Sedan äter barnen frukt och allt de nya får klokt sjunka in deras begreppsvärld.